Hitler's Art Robbers. Kajetan Mühlmann and his plundering campaign in Austria, Poland and the Netherlands

 
in German:
Hitlers Kunsträuber. Kajetan Mühlmann und sein Raubzug in Österreich, Polen und den Niederlanden

Project

 

Description

In particular, the biography of the art historian Kajetan Mühlmann (1898-1958), who was described by a US art protection officer after 1945 as the “greatest art thief of all time”, is a research desideratum. The publication aims to show the transformation of the opportunist Mühlmann from a supporter of Expressionism and propaganda director of the Salzburg Festival to a Nazi in close contact with Adolf Hitler. By showing the networking and integration of Mühlmann's staff, which became the “Mühlmann Office” in the Netherlands, into the Nazi terror apparatus, the planning, strategy and organisation of the Nazi art theft will be made visible. The project also takes up the challenge of shedding light on Nazi art looting in three locations, thus offering a comparison of three territories under the rule of the Third Reich that has not yet been carried out: 1. Austria after March 1938, the “experimental laboratory” of art looting, where Mühlmann was also confronted with the question of the distribution of the looted property (“Altreich”-“Ostmark”); 2. the “Generalgouvernement” in Poland, whose inhabitants were considered “racially inferior” according to Nazi terminology and were released for plundering alongside the Jews; 3. the Netherlands, where the art theft was orchestrated with the help of collaborating art dealers.

in German:
Vor allem die von den Forschern immer wieder nachgefragte Biographie des Kunsthistorikers Kajetan Mühlmann (1898-1958), der von einem US-Kunstschutzoffizier nach 1945 als der „größte Kunsträuber aller Zeiten“ bezeichnet wurde, bildet ein Forschungsdesiderat. Die Publikation soll die Wandlung des Opportunisten Mühlmann vom Anhänger des Expressionismus und Propagandaleiter der Salzburger Festspiele zum Nationalsozialisten in enger Tuchfühlung mit Adolf Hitler zeigen. Durch die Darstellung der Vernetzung und die Einbindung von Mühlmanns Stab, der in den Niederlanden zur „Dienststelle Mühlmann“ wurde, in den NS-Terrorapparat, sollen Planung, Strategie und Organisation des NS-Kunstraubes sichtbar gemacht werden. Das Projekt stellt sich weiters der Herausforderung, den NS-Kunstraub an drei Schauplätzen zu beleuchten, womit sich ein bisher noch nicht durchgeführter Vergleich von drei Territorien im Herrschaftsbereich des Dritten Reiches bietet: 1. Österreich nach dem März 1938, das „Versuchslabor“ des Kunstraubes, wo sich Mühlmann auch mit der Frage der Verteilung des Raubgutes („Altreich“-„Ostmark“) konfrontiert sah; 2. das „Generalgouvernement“ in Polen, dessen Bewohner nach der NS-Terminologie als „rassisch minderwertig“ galten und neben den Jüdinnen und Juden zur Ausplünderung frei gegeben wurden; 3. die Niederlande, wo der Kunstraub mithilfe von kollaborierenden Kunsthändlern orchestriert wurde.

Applicant

Research Institute for Political and Historical Studies Dr Wilfried Haslauer Library

in German:
Forschungsinstitut für politisch-historische Studien Dr.-Wilfried-Haslauer-Bibliothek

Location

Austria | show on map

Approved

13 May 2024

Category

Research

Type

Academic / scientific projects

Funding

National Fund budget

Please note

The project contents and descriptions are based primarily on the submissions of the project applicants. These submissions are edited for publication and translated into English. Although it is subjected to rigorous checks, the National Fund does not guarantee the accuracy or completeness of the information provided.