The "operetta exchange" Bad Ischl "Aryanization" and expropriation of composers and librettists, musicians and publishers, impresarios and theatrical companies

 
in German:
Die „Operettenbörse“ Bad Ischl „Arisierung“ und Enteignung von Komponisten und Librettisten, Interpreten und Verlegern, Impresari und Theaterunternehmern

Project

 

Description

For a long time, entertainment theater did not fit into any academic discipline. This has only changed in selectively in recent years, even though many academic disciplines – History, Theater Studies, Music – have increasingly dealt with the importance of the entertainment culture from operetta to cabaret in Vienna and Berlin up to 1938. Autobiographies of artists will be published and exhibitions planned. Before 1938 Vienna was especially characterized by operetta and entertainment culture. Even today people still draw on this great past. But who were the people behind this development? The composers, the librettists, the artists, the organizers. The majority of operetta-makers, from composers to the stars, were Jewish and were banished in 1938 or murdered. However, it is shameful that also the memory of them was destroyed and clearly shows how thoroughly the Nazis’ machinery of extermination worked in every respect with lasting effect. An appraisal of the subject will therefore remember the artists of this time.

in German:
Unterhaltungstheater passte lange Zeit in keine wissenschaftliche Disziplin. Dies hat sich in den vergangenen Jahren nur sehr punktuell geändert, auch wenn sich verschiedene wissenschaftliche Disziplinen – so Geschichte, Theaterwissenschaft, Musikwissenschaft – verstärkt mit der Bedeutung der Unterhaltungskultur von Operette bis Kabarett in Wien und Berlin bis 1938 beschäftigten. Lebensbilder einzelner Künstler wurden publiziert und Ausstellungen konzipiert. Wien war bis zum Jahr 1938 in besonderem Maße von Operette und Unterhaltungskultur geprägt. Auch heute zehrt man noch von dieser großen Vergangenheit. Doch wer waren die Menschen, die hinter dieser Entwicklung standen? Die Komponisten, die Librettisten, die Künstler, die Veranstalter? Die meisten der Operetten-Macher von Komponisten bis zu den Stars waren jüdischer Abstammung, wurden 1938 vertrieben oder ermordet. Dass jedoch auch die Erinnerung an sie vernichtet wurde, ist beschämend und zeigt deutlich, wie gründlich die Vernichtungsmaschinerie der Nationalsozialisten in jeglicher Hinsicht mit großer Nachhaltigkeit funktionierte. Eine Aufarbeitung des Themas soll deshalb an die KünstlerInnen dieser Zeit erinnern.

Applicant

Research Institute for Operetta and Entertainment Theater

in German:
Forschungsinstitut für Operette und Unterhaltungstheater

Location

Austria | show on map

Approved

19 Jun 2012

Category

Archive

Type

Academic / scientific projects

Funding

National Fund budget

Please note

The project contents and descriptions are based primarily on the submissions of the project applicants. These submissions are edited for publication and translated into English. Although it is subjected to rigorous checks, the National Fund does not guarantee the accuracy or completeness of the information provided.